_***MeNaRiKnYa TeNtAnG DiRiKu..***_

AKU NAK KONGSI SIKIT DENGAN KORANG NI...NAK DENGAR TAK?Time aku duk dalam perut mak, aku ni degil bangat!!. Puas mak aku suh duk diam..tapi aku wat tak tauje..kejap aku wat pusingan 90 darjah, kejap 180..paling dasyat bila aku wat pusingan 360 darjah.. mau tak penat mak aku.

Dahlah tu waktu genap 9bulan aku wat hal plak...mak aku dah penat dok meneran tapi aku plak tak mau kuar..maklumlah dah best duk dalam gua..heheh...Atas desakan doktor yg garang aku pun kuarlah..tp aku tak kuar mcm korang cemua. Aku lahir songsang daa.... Cian mak aku..pas bersalin aku yg balik umah..mak aku plak duk hospital..so selama tu aku dijaga oleh nenekku...Aku dilahirkan pada 19 Feb. 1988 bersamaan 1 Rejab 1409H..heehh..aku lahir pukul 7ptg..

Aku ni degil bangat time kecik..pantang adaje tempat yg boleh ku panjat akanku panjat...paling aku tak leh lupe bile aku panjat pokok belakang umah..Time tu aku lepak dengan member kat belakang umah...sekali ada pokok tumbang daa...pe lagi aku dan angkatan tenteraku menjalankan misi kami yg tak pernah surut. Aku bertindak sbg kapten menjadi org pertama panjat pokoktu.Nak dijadikan cite..tibe-tibe plak waktu aku nak berdiri mengumumkan kemenangan tenteraku aku tergelincir lalu jatuh ke bumi..Gedebuk!!!!!!! macam nangka busuk daa..Aduii!!!!!!!! sakit mak!!!!!!!! Tentera aku semuanya lari lintang pukang macam lipas kudung...sudahnya akulah jadi tawanan musuh..Sape lagi kalau bukan Mak yang tercinta..Sekali kena bebel daa...sakit kat kaki ni belum reda..dah ditambah dengan cubitan manje di lenganku...Bukan main sakitnya lagi...

Tapi degil-degil aku ni ada gak baiknya...

Thursday, March 6, 2008

Entry 3 (Gadis pemalu...)

13 - 18 tahun




Hai kengkawan cemua!!!!!!!!! Watper tu??? Haper?? Tengah tunggu citer terbaru blog aku??? Wahh!!!..ini bikin gua bertambah semangat gitu..time kasih2...


Baiklah sebelum aku berceloteh lbh panjang aku nak tnyer korang sikit..dalam byk2 zaman koranglah zaman per yg tahap kemiangan korang paling maksimum??? Hehehe..msti zaman ni kan?? Betul tak??? Amboi laju nyer cik kak depan kita ni mengangguk..hheehhe..tu mesti betui kan??? Pe pe pun tak semua orang begitu..tul tak puan?? (opsss...tersasul ler pulek...)hheeheh...jgn marah puan....bergurau tu kan membawa kebahagiaan...

Bagi aku zaman ni lah aku paling aktif..cakap jela pe2 pun...persatuan?? kelab?? Badan uniform?? Sukan??? Semuanyer aku taram jer...asal ada jer pertandingan aku join..asal aku join jer pertandingan mesti ada...heheh...Dari ting.1 hinggalah ting. 5 aku aktif dlm Unit uniform Kadet Remaja Sekolah..Kelab pulak aku join Usahawan Muda..Aku ni jiwang orangnyer kalu korang nak tau..aku pernah digelar MINAH JIWANG..tp aku tak pernah kisah..bagi aku tu perkara biasa..aku digelar camtu sbb aku ni minat giler menulis cerpen...mereka sajak...mereka lirik lagu...cakap jela pe pun...aku tetap takkan berubah..bg aku tu adalah satu cara utk melepaskan tension..k diakhir episod ni aku akan muatkan sajak serta lagu rekaan aku..korang baca tau..jgn tak bce plak ..penat aku taip ni..berpeluh2 tu...




PEECH!!! nilah gendang yg aku selalu ketuk tu..sakit tgn tau..nak try tk??? trylah..rugi tak try..


K sekarang korang nak dgr cite yg maner satu?? Pasal cinte pandang pertama atau citer tentang keaktifan aku..hehehe.. pe?? Tak dengarlah..kuat sikit... Ooooooo....nak dgr tentang citer keaktifan aku yer...gini..aku ni pantang dpt peluang...aku tak pernah kenal erti penat..aku pernah berkawad dari pagi sampai petang selama seminggu berturut2..dan aku leh kawad sampai berjam lamenyer..Aku selalu join Pertandingan Kawad Kaki...Perkhemahan Kadet Remaja Sekolah..Aktiviti yg berkaitan dengan kadet semuanyer aku masuk..Aku punyer kadet dilatih oleh komander dan juga bekas Kadet Remaja Sekolah..Garang giler...aku ingat lg..mase tu form2..hujan lebat giler..tp aku dan team aku still kawad..kadet lain semua dah berhenti..kami tetap gak kawad..sekali booomm...bommmm!!!!!! petir berdentum..bergegar otak aku..mane tak nyer petir tu belakang aku jer..nasib tak kena aku..kalu tak..mungkin aku dah tak da lagi kat dunia ni..dan tak dapatlah aku nak melawak dlm blog ni..heheh...pastu barulah ketua aku hentikan kawad jap..bila reda jer hujan dia arahkan kami kawad balik...ramai gak kwn aku yg lari dari kadet ni..tak larat katanyer..ada yg menangis..tp aku tak lah...aku ni kan kuat.. iyerke?? Perasaan jer aku ni..tulah tp2 hari kejenyer memerah santan...

Sekarang aku nak citer pasal kelab usahawan pulak..Dalam kelab ni aku dilantik menjadi Pengurus Sumber Manusia..banyak betul pengalaman aku dapat..aku diajar cara berniaga..cara menghadapi pelanggan yg banyak bonar kerenahnyer..selain tu aku dapat kumpul duit..berniaga tu..duit masuk jer...pernah satu hari tu aku kena marah dgn pelanggan...dia tak puas hati dengan service kami..aku cubelah terangkan dgn baik..tp korang tau tak?? Mesti tak tau kan....makin aku berlembut dgn dia makin dia naik tocang..elok2 tocang dia seciput jer terus jadi dua ciput..hehehe...tp last2 aku berjaya gak cool kan dia..kawan2 aku pun apa lagi tabik spring lah kat aku..hehehe..terbangga lah kejap aku ni..tp kejap jer sbb takut hidung aku meletup sbb kembang sgt..(patutlah hdg aku tak bape nak mancung)hhehe

Macam yg korang tau akuni suka menulis lirik lagu kan? Aku ni pun suka menyayi gak..jadi aku pun joinlah nasyid sekolah..kali pertama join aku dah dpt jadi ketua..hehe..org pilih..jadi atas rasa tanggungjawab tu aku majukanlah kum.aku..aku cube reka lagu berunsur dakwah..kalau tak salah aku dah ada 5 buah lagu aku tulis..sehingga hari ni aku masih tulis lagu nasyid utk sekolah aku..kiranyer part time mengajar budak nasyid..tp aku tak kenakan bayaran tau..free of charge..aku wat semua ni atas kerelaan hati n minat yg mendalam dlm bidang ni..kalau korang nak tau aku ni pun jurulatih kawad kaki bagi sek. aku gak..heeeh.. kerna semua nilah org selalu kata aku ni giler kuasa lah ..pelah...tp aku tak kisah..janji aku tau pe yg aku wat betul..dari tak da org masuk baik aku masuk..tul tak???



Kenangan manis aku dlm team nasyid bila team aku ni bila kami jadi johan peringkat daerah dan dpt g peringkat negeri...tp sygnyer kat peringkat negeri kami tewas..kami satu2nyer group perempuan..lain semua laki...susah tu..tp aku ttp syukur..bukan sng nak gi peringkat negeri tu..dlm team ni aku jadi pemain alat muzik..aku boleh main tamborin..sheker..tabla..kompang..semua leh..tp selalunyer aku main tamborin dan tabla...best..aku suka nyayi..tp bila menyayi dpn org aku jadi ggp..so kerna tahap pakinson ku telalulah tinggi aku ditempatkan dibelakang je...jadilah pemain muzik..tp aku ttp enjoy... eh lupe lak nak gtau..jurulatih nasyid kami adalah artis..Ingat tak lagi lagu KASIHNYA LAILA?? Sape lg kalu bukan Jin..Jin..Jin...jin apa yer??? Hhehe JINBARA...kami merupakan anak didik arie..ni nama manjer nyer..dia lah tok guru kami..walaupun dia rock tp dia sukakan dakwah..dia mendalami lagu kami dgn sepenuh hati...




Korang tgk pe nak jd dgn anak2 zaman skrg ni??? tulah gitar yg kami gune dlm latihan vokal kami..jurulatih kami garang...mserni pun dia tak da...tu sbb kami berani posing baik guner gitar dia..maap yer abg eri...kami enggak bisa menahan nafsu ini dari bergambar dgn gitar mas eri..heheh..


Sekarang kita tutup citer tentang nasyid..kita bercerita tentang cinta pertama...hehhee..tapi sblm tu..aku nak gtau sesuatu...Mintak izin nak ambik baju jap..karang hujan susah plak..tunggu yer....
sat2...tunggu jap...sat gi mai lah si mai tu....pi mai..pi mai...tang tu gak...hehheheh....



Jeng.....jeng.....aku dah dtg....heheh...luper plak aku nak gtau korang tadi...punyerlah aku membebel tentang aku sampai lupe nak gtau aku sekolah kat ner..aku dari ting. 1 hingga 5 sekolah kat bumi...wawaaaaaaaaaaaaa......kena tipu lagi......hehehe.....


Okay.....aku cakap betul2 k??? Aku ni sekolah kat SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DATO’ HAJI KAMARUDDIN KUALA KUBU BHARU,SELANGOR... penuh tu aku kasi tau..ingat tau??... okay...cinta pandang pertama aku yer??? Heheh...rase2nyer aku tak pernah ada cinta pandang pertama...tapi aku ada pengalaman dlm cinta monyet.hehhe...gini...mase aku ting. 1 ada sorang laki ni selalulah tengok aku..aku kelas A..dia kelas F...aku kalu nak g tandas atau jalan balik mesti lalu kelas dia..jadi budak ni selalu gak lah panggil aku dan pandang aku.tp aku wat bodohjer..yela mase2 aku sdar diri..sapelah aku ni..umpama melukut ditepian gantang jer..lagipun mak ayah aku selalu ckp jangan bercinta waktu sekolah..belajar je..jadi aku pun dgr la...satu hari tu aku nak balik..tb2 ada org tunggu aku kat bawah tangga..dia panggil aku..terperanjat gak..setahu aku tak da laki tau namer aku..aku ni time sekolah menengah garang giler..takda laki berani tegur atau dekat dgn aku..dorang panggil aku ustazah maizatul..tak patut betul lah member aku ni..asal nampak aku jer cabut..asal cabut jer nampak aku..nampak aku macam nampak hantu..k aku sambung balik..aku pun pandanglah si lelaki tu..dia tanyer aku ’maizatul kan?’ aku pun angguklah..malas nak jawab..’kenapa?’ aku tanyer..si laki ni diam jer..tersengih2..mcm kerang busuk jer aku tengok..hangin satu badan aku tunggu dia nak bercakap...last2 aku mintak diri..dia tercengang tengok aku blah..esok malam..tibe2 ada orang kol aku plak..sekali bapak aku angkat..aduh!!!!!!! pasal si laki tu terus malam tu aku dpt ceramah free..untung tu tak payah byr..berdesing telinga aku..teruk gak aku kena..siap kena warning lagi...adui...tah haper2 betulah budak tu..hati aku ni tak habis2 menyumpah dia...esoknyer pagi2 lagi aku dah nampak budak tu tercegat dpn aku..


gtulah tp2 hari..sampailah s2 hari dia bawak kakak dia jumpe aku..korang tau pe kakak dia ckp??? Si laki tadi tu nak couple dgn aku...pe lagi mengelabah siput aku..serba tak kena aku..kalu dia yg mintak leh gak lah aku tunjukkan muka singa akuni..tp kakak dia daa...terpaksalah aku jwb baik2.....

Sepanjang malam tu aku fikirkan cara utk tolak..aku takut kena marah dgn ayah aku..esoknyer si mamat tu muncul lagi dpn aku...waktu balik sekolah...kali ni lbh advance..siap bg bunga tu...tp bunga tahi ayamlah...tak ckp duit...last2 aku terpaksa bg kata putus...aku ckp kalu btl nak couple sbg kwn jer bukan makwe pakwe..dia boleh ketawa dgr aku ckp cmtu..aku ckplah aku tak pernah cintan2 ni..tak pandai..last2 dia ikut cara aku..


Selama couple tu masyaallah..tp2 hari bagi aku plastik gula hacks..kalu bagi gula2 tak pelah jugak..ni plastik jer..apolah kojonyer ni??? Aku pun kumpul lah plastik tu...bila dah ckp seminggu dia mintak aku plastik tu...Dia tanyer kat aku tau tak pe maksud dia bg plastik guler2 ni..aku wat bodohjer...rupernyer2....tu adalah bukti cinta dia pada aku..aku pun ketawalah..mana taknyer dgn plastik gula jer dah leh buktikan cinta??? Camtu sape2 pun boleh...sekali dia pun cakap lah...’HANYA AKU CINTA KAU SORANG..SHAKIRAH’ fuhh...jiwang gile mamat ni...siap wat gaya lagi tu...rupe2nyer maksud HACKS tu adalah Hanya Aku Cinta Kau Sorang...Pandai jugak mamat ni rupernyer...tp kami hanya bertahan 1 tahun jer...aku tak suka couple..jadi last2 aku jauhkan diri daripada dia...sehinggalah dia mintak putus..alhamdullilah..akhirnyer lepas gak azab aku..pas putus tu aku langsung tak nangis malahan makin aman hidup aku..tak da orng nak gngu aku..aku pulangkan semua hadiah yg pernah dia bg aku..rantai..cincin..gelang tangan..kaki...semuanyer aku bgi balik..aku tak suka simpan brg org...tak lame dia putus dgn aku dia dah dpt yg baru..aku plak terus dgn hidup aku dulu no man in our life...eceh..konon2 jelah...tulah pengalaman cinta monyet aku..mmg penuh lawak...itulah cinta monyet yg pertama n terakhir aku..sejak putus aku tak penah couple walaupun ada yg mintak..aku dah serik...






Nilah dia muka aku waktu umo 13 tahun..yg membuat pemuda tadi tu minat..pelah yg dia minat agaknyer..selekeh jer aku maseni..hehe..


Tapi Cinta Pertama dan Insyaallah Cinta Terakhir ku adalah waktu aku berumur 18 tahun...Hanya dialah satu2nyer yg berjaya membuka pintu hati aku yg telah lama terttp wat insan bernama Lelaki...tp walau apa pun kawan2...hanya cinta kepada Allah yg kekal..cinta sesama manusia hanyer sementara..bertaut di alam nyata..berpisah di alam kematian...Jadi sbgai manusia..peliharalah diri kita dari cinta yg salah...aku bukanlah insan yg perfect tp aku mahu kawan2 semua berada dilandasan yg benar..aku jg pernah melakukan kesilapan..bukan manusia namenyer kalau tidak pernah melakukan kesilapan...kita belajar daripada kesilapan...


Ewah2....cik adik manis mner ni...(masuk bakul agkt sdrilah)hehhhe..Nilah aku wk2 umo 18tahun..kecik jer aku..skrg dah mcm anak gajah...salah diet daa....

K lah...tu jelah yg dapat aku kongsikan sepanjang zaman remaja ku ini...kang cite lebih2 kang lain plak jadinyer..heheh...maklumlah...eden ni sekali dpt bercakap tak reti nak berhenti..kang penat plak korang nak membaconyer...bye..byer...jumpe lagi...kat bawah ni nanti aku akn tulis sajak yg aku reka..okay???

Ibu,
lembut kasihmu ibarat bayu menyapa sepi..
semarak kasih sayangmu
mengiringi perjalanan sepiku
yang kejauhan dirantauan orang...
berjuang sendirian demi menunaikan segala impianmu..
demi membalas segala jasamu...
walaupun pasti takkan terbalas segala pengobanan yang telah dikau curahkan...
sungguhpun segunung emas mahupun selautan permata ku berikan padamu...
Ibu,
sungguh besar pengorbananmu..
sungguh suci kasih sayangmu...
sesuci dan semurni kasih ibuku.....

No comments: