_***MeNaRiKnYa TeNtAnG DiRiKu..***_

AKU NAK KONGSI SIKIT DENGAN KORANG NI...NAK DENGAR TAK?Time aku duk dalam perut mak, aku ni degil bangat!!. Puas mak aku suh duk diam..tapi aku wat tak tauje..kejap aku wat pusingan 90 darjah, kejap 180..paling dasyat bila aku wat pusingan 360 darjah.. mau tak penat mak aku.

Dahlah tu waktu genap 9bulan aku wat hal plak...mak aku dah penat dok meneran tapi aku plak tak mau kuar..maklumlah dah best duk dalam gua..heheh...Atas desakan doktor yg garang aku pun kuarlah..tp aku tak kuar mcm korang cemua. Aku lahir songsang daa.... Cian mak aku..pas bersalin aku yg balik umah..mak aku plak duk hospital..so selama tu aku dijaga oleh nenekku...Aku dilahirkan pada 19 Feb. 1988 bersamaan 1 Rejab 1409H..heehh..aku lahir pukul 7ptg..

Aku ni degil bangat time kecik..pantang adaje tempat yg boleh ku panjat akanku panjat...paling aku tak leh lupe bile aku panjat pokok belakang umah..Time tu aku lepak dengan member kat belakang umah...sekali ada pokok tumbang daa...pe lagi aku dan angkatan tenteraku menjalankan misi kami yg tak pernah surut. Aku bertindak sbg kapten menjadi org pertama panjat pokoktu.Nak dijadikan cite..tibe-tibe plak waktu aku nak berdiri mengumumkan kemenangan tenteraku aku tergelincir lalu jatuh ke bumi..Gedebuk!!!!!!! macam nangka busuk daa..Aduii!!!!!!!! sakit mak!!!!!!!! Tentera aku semuanya lari lintang pukang macam lipas kudung...sudahnya akulah jadi tawanan musuh..Sape lagi kalau bukan Mak yang tercinta..Sekali kena bebel daa...sakit kat kaki ni belum reda..dah ditambah dengan cubitan manje di lenganku...Bukan main sakitnya lagi...

Tapi degil-degil aku ni ada gak baiknya...

Thursday, March 6, 2008

Entry 2 (Kanak2 riang ria..)


7 – 12 tahun

Yeye dah becar dah akuni..esok nak sekolah.. Gembira betul si kecik ni nak gi sekolah esok..maklumlah..pertama kali nak sekolah betul..tadika dulu lebih kepada main.. Korang semua tau tak sapekah gerangannyer si kecik tu????
Jeng..Jeng..Jeng….
Hehehehe………………………….Akulah…….

Citernyer begini…hari pertama sekolah aku tengok ramai bangat yg menangis…cian kat mak bapa dorang…ada yg sampai berguling2 mcm tarian hindi..ada yg melalak tak ingat dunia…kesian…kesian….Yg si ibu ni memanglah tak leh nak watper melainkan setia menemani si anak belajar… Yg paling memalukan bila sorang budak lakini boleh menangis gile2 sampai cikgu hilang sabar..last2 cikgu tu terpaksa pegang tgn dia utk bagi si kakak budak ni balik..tp lain plak yg jadi..Tak semena2 digigitnyer tgn cikgu ni..Pe lagi meraunglah si guru tu..merah padam muka guru tu…mana tak nyer sakit tu kena gigit….

Tapi kan amat membanggakan bagi aku..aku langsung tak nangis..tak menjerit..aku cooljer..yela cian kat mak aku..pagi2 lagi dah bangun..siapkan aku...watkan makanan..takkanlah aku nak jadi budak jahat?? So hari pertama tu berjalan dengan lancar… Korang cube teka tiap2 pagi aku g sekolah naik pe??? Agak2 ye apalah....
Haaa….tepat sekali!!!! Pandailah korang ni…..Aku gi sekolah naik basikal tua mak aku..tp2 pagi mak aku akan mengayuh basikal tua tu..Kriuk…..kriuk…kriuk…….. ha cmnilah lebih kurang bunyi basikal mak aku…Kadang2 tersentuh gak hati aku melihat kesusahan yg ditanggung ibuku…walaupun aku masih kecik tapi aku sudah boleh memahami penderitaan yg ditanggung ibuku..

Maser kecik2 akuni lasak. Suka sgt wat aktiviti lasak..Masa kecik2 dulu kawan aku semuanyer lelaki..aku tak suke kawan dgn pempuan..tak tau naper..Tiap2 petang aku akan main bola sepak dgn geng akuni..aku tak taulah nper..semua org takut nak lawan dgn aku..bila aku bawak bola utk gol kan mesti dorang lari..last2 bila aku tanyer ruper2nyer dorang takut aku sepak kaki dorang…baru aku ingat aku ni kalau bermain terlampau emosional..tak dapat bola kaki orang pun jadilah..janji aku dapat tendang sesuatu…hehehe….cian member aku…

maserni aku g Melaka..rombongan sek..aku yg sblh kiri tu..yg tgn dah mcm nak menari tu..hehe..


Waktu darjah 5 aku alami pengalaman paling pahit..trauma aku sampai sekarang…takut nak turun bukit..panjat aku berani…gi ni citernyer..waktu tu raye ke 5. Aku, adik2 dan member aku gi beraya kat kg..mula2 mmg nak niatnyer nak beraya...tp biler terpandangkan bukit yg tinggi tu aku terus pesongkan niat ku...hehhe...jadi setan kejap aku ni...akupun mengeluarkan statement.. SESIAPA YG SAMPAI DULU KAT PUNCAK BUKIT DIA DIKIRA PENDAKI GUNUG TERBAIK!” Pe lagi macam lipas kudung dorang semua memanjat..akupun tak terkecuali…

Last2 aku gak yg sampai dulu..maka dgn bangga nyer aku menabik dada..mase tu aku tak taulah nak kata betapa kembangyer lubang hidungku…wawwa…..sdg aku meraikan kemenanganku tb2 aku dgr bunyi nangka busuk jatuh..Bedepuk!!!!!! Ya Allah.. adik aku….nak gugur jantung aku melihat adik aku terbaring di bawah..dgn penuh kasih syg aku terbang dari atas ke bawah menggunakan sayap superman..bila aku turun aku tengok adik aku ok jer..tp bila dia bangun dia menjerit..angah sakit!!!!!!! Rupe2nyer tangan kiri adik aku patah…bengkok giler..waktu tu aku tengok adik aku menangis..aku rasa bersalah dengan adik aku…maser tu aku mcm org giler…aku pergi umah org mintak tolong..tp takda sper nak tlg..last2 ada pakcik baik ni..sanggup tlg adik aku..adik aku dihantar ke hospital kuala kubu bharu..maser tu mak dan ayah aku memang marah giler dgn aku..aku dipulaukan…tp aku faham tu semua slh aku..lbh menyedihkan bila doktor terpksa menghantar adik aku ke Hospital Selayang..korang tau tak tgn adik aku bkn hanyer patah tpi retak, serpih dan tulang lari…Ya Allah!!!!!!! Hancur hatiku melihat keadaan adikku..tp adik aku ni tak pernah salahkan aku..time kasih adikku…Sejak hari tu aku tak pernah henti berdoa utk dia…sekali lg aku dikejutkan bila doktor putuskan utk pasang skru kat tgn adik aku..tgn adikku tak berfungsi lagi!!!!!!!!! Ahhhhhh….tak mungkin!!!!!!!!!!! Aku tak percaya…aku tetap berdoa..berdoa dan berdoa..hinggalah tiba hari pembedahan utk pasang skru pada tgn adik aku..waktu adik aku dah di bius..semua doktor dah sedia utk bedah tgn adik aku.sblm operate doktor wat scan..sekali doktor batalkan pembedahan..Semua terperanjat..ruper2nyer tulang tangan adikku dah bercantum..dah pulih..tak perlu pasang skru!!! Alhamdulliah..syukur sgt…tgn adik ku dah pulih…mungkin berkat doa ku dan juga family… tulah pengalaman paling buruk dalam hidupku…

Sekarang aku nak kongsi sikit citer sdh dgn korang…cowi byk2 lah yer maser aku sek ren banyak citer sdh jer..nak tak nak korang kena dengar gak…gini…waktu tu aku darjah 6..Aku ni jenis tak kisah..pe yg ada aku pakailah..waktu tu aku tengah dok study..maklumlah aku nikan terlebih rajin..hehehe…sekali tiber2 je datanglah dua budak laki ni..aku wat tak tau jelah..tibe2 dorang ketawakan aku..aku pelik gaklah tapi malas ambik port…tibe2 plak dorang perli aku..cantik kasut mai!! Fuyooo ada lubang 2 tu kat depan kasut dia…cantik bangat!! Aku sedar dorang tengah ketawakan aku..aku tau aku org susah..aku tak mampu nak beli kasut yg cantik..mase tu aku dah tak da kasut..jadi aku gune kasut akak aku..kasut lama..dah koyak dua2 belah..koyak depan..kasut aku tu mmg teruk gile rosaknyer tp aku takde pilihan..aku tak sampai hati nak susahkan mak..Mai kat ner ko beli kasut tu?? Cantik sgt tu...aku minatlah...Aku dah tak tahan...tp aku ttp keraskan hati supaya tak menangis..tibe2 sorang member ni ejek aku..ei malunyer...pakai kasut koyak...eiii busuk nyer...eii tak malu...Last2 kesabaran aku tak mampu nak ditahan..mcm gunung berapi meletup lah..segala lava terkeluar...Hei korang semua tak de kerja ke!!!!!!! Aku punyer sukelah nak pakai pe pun!!!! Paham???? Macam pendekar aku menjerkah dorang..heheh...Pastu aku terus bla..malas nak layan dorang semua...

Tu jelah kisah yg nak aku kongsi kan waktu aku kecik2..Sebenarnyer banyak lagi tp kang penuh plak blog akuni dgn kisah kecik2 aku..Kang bosan plak pembaca aku terutama Puan Noorizam..hehehe(jgn marah yer puan)..k lah aku nak makan lah..lapo...ti sambung lagi tentang zaman remaja ku... Remaja ke??? Heheh
Byer.....


Nilah sahabat ku maser kecik2 dulu..

4 dara duduk di belakang jaring..4 dara duduk bersama bahagia..

adik aku yg duk hujung kanan tu..yg hujung kiri tu adik member akuni..

Tujelah kenangan yg aku ada maser sek ren...aku tak byk gambar...dulu tak reti nak bergambar..dah besar barulah dok menggatal nak bergambo...

No comments: